Amikor összefogásra hív a krízis – hogyan kérjünk támogatást nehéz időkben?

Szerző: | 2025. máj. 30. | Fundraising projektek, tanácsok

„Egy civil szervezet nem csak munkát végez. Kapcsolatot tart, közösséget épít, reményt ad.”
És amikor krízishelyzet áll elő – legyen az politikai, gazdasági, jogi vagy más eredetű –, akkor ezek a kapcsolatok életfontosságúvá válnak. Mert ilyenkor nem elég jól csinálni a dolgunkat: el is kell tudnunk mondani, miért fontos, amit teszünk, és miért van szükség most másokra is – rátok is.

Krízis = pillanatnyi káosz + lehetőség

A válság első napjaiban minden szervezet túlélési üzemmódba kapcsol. Gyors döntések, kommunikáció, újratervezés. De ilyenkor érdemes megállni egy pillanatra és feltenni a kérdést:
Hogyan kapcsolódunk most a közösségünkhöz?
Mert a támogatóink – legyenek régiek vagy újak – most nemcsak külső megfigyelők. Ők is veszélyeztetve érzik azokat az értékeket, amik miatt hozzánk tartoznak.

Ne csak tájékoztass – mobilizálj

A legnagyobb hiba, amit elkövethetünk egy krízis során, ha csendben maradunk. A második legnagyobb: ha csak tájékoztatunk, de nem hívunk közös cselekvésre.

Egy jó kríziskampány nagyon hasonlít egy jó fundraising kampányhoz:

  • Sürgető: van tétje, van időkerete.
  • Őszinte: nyíltan beszél a nehézségekről és a reményekről is.
  • Kapcsolódó: behív, kapcsolódik, nem egy szervezetről szól, hanem egy közös ügyről, az emberekhez szól.

Hogyan kezdj hozzá?

  1. Fogalmazd meg a narratívát: Mi történt? Mit veszítünk, ha nem tudjuk folytatni? Mit tehet most a közösség?
  2. Határozd meg a célt: „Ha 500 ember havi 10,000 Ft-ot ad, meg tudjuk őrizni az X programot.”
  3. Legyen kampányod: poszt-sorozat, e-mail, videó, nyílt levél – ahogy hozzátok illik.
  4. Legyél jelen minden nap: kommunikálj, ossz meg visszajelzést, köszönd meg.
  5. Ne felejts el zárni és köszönetet mondani – akkor is, ha nem érted el a célt, az őszinteség kötelez.

Néhány példa üzenetre

  • „Amit eddig együtt építettünk, most közösen kell megvédenünk.”
  • „Sosem volt még ilyen nagy szükségünk egymásra, mint most.”
  • „Mi folytatjuk. De csak akkor, ha ti is velünk vagytok.

A krízis megráz – de közösséggé is kovácsol

A jó hír: nem vagy egyedül. A támogatók nemcsak pénzt tudnak adni, hanem visszajelzést, bíztatást, kapcsolatokat, új lendületet. De ehhez meg kell szólítanunk őket – méghozzá emberien.

A krízisben kérni nem szégyen.
A krízisben kérni: bizalom.
Bizalom abban, hogy amit közösen építünk, az nem omlik össze – hanem együtt megerősítjük.


#civilösszefogás #kríziskommunikáció #támogatáskérés #fundraising #közösségépítés