Mit jelent az “engagement” szó? Bevonást, elköteleződést, valami olyat, amivel az ügyünk inánt érdeklők egy lépéssel beljebb kerülhetnek a szervezetünkbe, amellyel önkénteseink egy lépéssel jobban bevonódnak, amellyel bárkiből adományozó válhat.
A leendő támogatóinkat már most ismerjük.
Hogyan?!?
Igen!
Mert ők a mi Facebook követőink, ők a lelkes önkénteseink, ők azok, akik figyelemmel kísérik a tevékenységünket, ők azok, akik eljönnek a képzéseinkre, programjainkra.
De hogyan válik valakiból követő, érdeklődő, önkéntes vagy donor?
Erre szolgál az Engagement Stratégia, amelyben az Engagement piramist használjuk a lépések meghatározására.
Szervezetünk célja szerint általában arra törekszünk, hogy minél többen megismerjék a munkánkat, minél több személyhez eljusson a hírünk. A piramis alján találhatóak azok, akik csak épphogy ismernek, majd egyre feljebb azok, akik már valamennyire elköteleződtek irántunk. A legfelsőbb szint az, mikor már magáénak érzi valaki a teljes szervezetet, így ez a teljes elköteleződés pontja, remélhetőleg a szervezetünk vezetői ezen a szinten állnak.
Az Engagement Piramist a Greenpeace-nél ismertem meg 2016-ban, a MobilizationLab-on (a Greenpeace-ből kivált nemzetközi képzőcsapatának oldala) található ábrát használtuk a szervezeten belül. Ez az ábra segít abban, hogy ne csak azt határozzuk meg, hogy ki milyen szinten található, hanem, hogy milyen tevékenységekkel segítsük az elköteleződést, azaz mit tegyünk, hogy egy Facebook követő adományozóvá váljon, és hogy hány lépés választja el a minket megfigyelőt attól, hogy önkéntesünkké legyen. A bal oldalra jegyezzük fel a tevékenységeinket, amelyekkel rá szeretnék venni a személyeket az elköteleződésre, a jobb oldalra pedig, hogy milyen módon akarjuk mérni az elköteleződést.
Innen le tudod tölteni a piramist sablonként, amibe bele tudod írni a ti saját lépéseiteket.
A globális civil szervezetek már évek óta olyan szinten foglalkoznak az “engagement”-tel, hogy néhol már külön osztályokat hoznak létre. Az Engagement department általában magába foglalja az adományszervezést és a kommunikációs osztályt, külön figyelemmel az online eszközök feletti teljes hatáskörrel. Így a szervezet biztosan nem kommunikál sehol, semmilyen formában olyat, ami ne segítené elő az elköteleződést és folyamatosan az a cél járja át a kommunikációt, hogy az elősegítése a bevonást. Az adományszervezést is a bevonással kart karba öltve tervezik meg, így végre nem külön személyekként kezelik az önkéntest és a donort, hanem mindannyian olyan személyek, akiknek csak az elköteleződési szintje vagy formája különbözik. Így sokkal könnyebb a szimpatizánsainkra tekinteni, hiszen ők is emberek és lehetnek egyszerre önkéntesek és adományozók is és nem kell választanunk, hogy milyen minőségükben kommunikálunk velük. A lépések kidolgozása nagyban segíti nem csak az adományozást, hanem a szervezet körüli holdudvar növekedését, erősödését.